Top 3 voorkomende SEO problemen en oplossingen voor je internet winkel

4 april 2016
Reacties  0

Je eigen internet winkel

Elke minuut wordt er wereldwijd meer dan 1miljoen euro gespendeerd op E-commerce sites. Een kwart daarvan wordt via een smartphone gekocht en het ziet er niet naar uit dat deze groei snel zal stoppen.

De stap om je eigen online winkel op te starten wordt kleiner, maar het krijgen van klanten op je website wordt moeilijker door de toenemende concurrentie. Daarom geven we hierbij 3 veel voorkomende problemen bij nieuwe internet winkels en hoe je ze kan oplossen.

internet-winkel

1. Gedupliceerde content

Je hebt je website opgestart maar je wil er snel veel artikels, foto’s en andere content opzetten. Maar alles zelf schrijven is zeer tijdrovend en je tijd is natuurlijk schaars. Hoe erg kan het zijn om artikels van andere websites over te nemen? ZEER ERG

Veel mensen weten niet dat Google je hiervoor afstraft en als reactie gaat zorgen dat je website verder naar onder geduwd wordt in de zoekresultaten. Dit is het tegengestelde effect van wat je wou bereiken.

Oplossingen :

  • – Als je echt content wilt overnemen van andere websites zorg dan voor een canonical-tag. Hiermee geef je Google het signaal dat deze pagina niet origineel is en niet mee opgenomen moet worden in de zoekresultaten.
  • – Zorg voor reviews en reacties. Je kan er voor zorgen dat deze openen in een aparte URL en zo heb je snel veel extra pagina’s die geïndexeerd kunnen worden.
  • – Je kan bij nieuwe URL’s ook een nofollow tag toevoegen.

 

2. Titels die niet uniek zijn

Je hebt een fantastisch stuk content geschreven van meer dan duizend woorden. Maar je geeft het een titel die exact hetzelfde is als 3 andere artikels die min of meer over hetzelfde gaan. Dit gebeurt vooral als je eenmaal wat groter bent en content online moet blijven gooien.

Als je werkt met bekende producten en merken waar alreeds verschillende reviews en artikels voor bestaan moet je oppassen.

Oplossingen :

  • – Structureer je titel tags als volgt : Merk –model- type – uniek model nummer.
    Op deze manier heb je steeds unieke titel tags die duidelijk zijn.
  • – In plaats van 1 enkel keyword te gebruikten kan je gaan voor long-tail keywords. Hier zal iets minder op gezogd worden maar ze komen wel vaker bij jou terecht. Hoe algemener hoe zwaarder de concurrentie meestal is.
  • – In je meta-description kan je dezelfde unieke long-tail keywords gebruiken om hoger te ranken.

 

3. Niet geoptimaliseerde product pagina’s

Een van de belangrijkste doelen van je internet winkel is om je bezoekers te converteren tot klanten. Hierbij maakt je product pagina een groot verschil. Je moet er rekening mee houden dat je product pagina’s geoptimaliseerd moeten worden voor je klanten maar ook voor zoekmachines.

  • – Gebruik keywords gebaseerd op wat je doelgroep opzoekt en die bij het thema van je website passen. Maar over-optimaliseer je pagina’s ook niet, schrijf je keyword geen 20 keer in een paar alinea’s want het stoort je bezoekers en de zoekmachines.
  • – Maak gebruik van een duidelijke informatieve tekst die je doelgroep vertelt waarover de pagina telkens gaat.
  • – Vermijd om standaard product samenvattingen te gebruiken die van de producent zelf afkomstig is. Dit is misschien gemakkelijk maar het gaat zeer snel als dubbele content bekeken worden.
  • – Voeg extra gedetailleerde informatie toe die je bezoekers interessant zouden kunnen vinden. Wat zit er allemaal in? Unieke kenmerken? En alles wat je bezoekers eventueel interessant zouden kunnen vinden.
  • – Zorg ervoor dat je product beschrijving geüpload wordt op de product pagina zelf en niet via een I-frame.

 

Als je deze 3 tips toepast zal je versteld staan welk effect ze kunnen hebben voor je internet winkel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *